Wanneer is je team speech geslaagd?

wanneer is je team speech geslaagd

Bijgewerkt op 14 januari 2024

Bij teambuilding speelt communicatie een grote rol. Zowel tussen de teamleden onderling, maar ook tussen het team en de leiding. Als leidinggevende geef je regelmatig team speeches. In dit blog vertel ik je hoe je als leidinggevende goed met het team kunt communiceren tijdens de team speeches. 

Wanneer is je teampresentatie geslaagd? Als je een leidinggevende  vraagt of hij tevreden over zijn teampresentatie is hoor je weleens: “ja wel” “hmm, het gaat wel”, “ja het was goed” en “ja het ging wel redelijk”. Komen deze antwoorden je misschien bekend voor?

Wat is het doel van je presentatie?

Het is belangrijk om te weten wanneer je presentatie voor het team  geslaagd is. Als je als leidinggevende weet of je presentatie geslaagd is of niet, kun je jezelf vervolgens de volgende vragen stellen.

  • Waardoor was de teampresentatie goed of niet goed?
  • Daarna kun je jezelf afvragen hoe je er een volgende keer voor kunt zorgen dat je teampresentatie voor het team wel slaagt en beter gaat.

Dus om betere teampresentaties te kunnen geven is het noodzakelijk om in eerste instantie te weten of je huidige teampresentatie goed verlopen is. Het antwoord is simpel. Je team presentatie is erg goed verlopen als je het doel van de presentatie bereikt hebt.

  • Als het doel het vermaken van het team is en de teamleden hebben  zich tijdens de presentatie vermaakt, dan is de teampresentatie goed verlopen.
  • Wanneer het doel het overtuigen van het team is en de teamleden knikken voortdurend en beamen wat je als leidinggevende zegt, dan is je doel bereikt.
  • Als het doel beter samenwerken is en de teamleden gaan inderdaad beter samenwerken, dan is het doel bereikt.

Andere doelstellingen kunnen o.a. zijn: motiveren, tot actie aanzetten en klantvriendelijker handelen. Er zijn natuurlijk nog heel veel andere doelstellingen denkbaar!

Team speeches die onthouden worden

 Team speeches die onthouden worden hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken.  Deze kenmerken zal ik nu aangeven:

Geen woorden maar afbeeldingen

  • Zet op de sheet weinig woorden. Zet in plaats van tekst één of twee afbeeldingen.
  • Verhalen zijn leuk om als leidinggevende te vertellen. Teams zijn dol op verhalen! Teams kun je boeien met verhalen.
  • De team speech staat in het teken van het team. Een team zit niet te wachten op een leidinggevende die zichzelf belangrijk vindt en allerlei dingen over zichzelf vertelt. 
  • Geef een korte team speech. Maak de presentatie leuk en stop op het moment waarop het team de team speech nog leuk vindt. Houd het kort en stop op het hoogtepunt. Dus geen langdradige en oninteressante introductie, maar pats boem!

Speeches die onthouden worden

Zorg voor team speeches die onthouden worden. Zorg dat jij als presentator, je presentatie én de boodschap van de presentatie door het publiek onthouden worden.

  • Gebruik veel afbeeldingen en plaats weinig woorden in je presentatie.
  • Spreek niet om te spreken, maar spreek om te vertellen, om iets duidelijk te maken. Met andere woorden: beperk het aantal woorden.
  • Vertel zoveel mogelijk in verhaalvorm. Spreek over het onderwerp van je presentatie en praat niet te veel over jezelf.
  • Geef een korte presentatie en kom direct to the point.

Je team overtuigen

Er zijn manieren om het team te overtuigen. Jij als leidinggevende kunt deze manieren gebruiken. Er is één dominant aspect bij het overtuigen van het . En dat aspect is: presenteer met kracht!

  • Gebruik krachtige woorden: zeker,  absoluut, zonder twijfel.
  • Spreek met een krachtige stem zonder te schreeuwen. Wees niet te shy, wees niet te verlegen, laat je duidelijk horen.
  • Laat je zien, verschuil je niet. Presentatiesoftware dient niet om de aandacht van jou af te leiden. Een spreekgestoelte dient niet om jezelf achter te verschuilen.

Laat anderen spreken

Stel je voor dat jij vindt dat de medewerkers van jouw bedrijf niet klantvriendelijk handelen. Je kunt je mening versterken door iemand aan het woord te laten die ook vindt dat de medewerkers niet klantvriendelijk handelen. Dat kunnen een klant of een toevallige passant zijn. Hierdoor krijgt jouw boodschap meer kracht!

Liefst iemand met gezag

Als je iemand anders laat spreken, kies dan bij voorkeur voor iemand die geloofwaardig is en die gezag heeft. Kies iemand die zich op dit gebied al bewezen heeft en status heeft.

Je kunt iemand kiezen door zijn of haar citaat of onderzoek in je presentatie te vermelden. Een andere mogelijkheid is om iemands ervaring en mening te vertellen. Ook kun je een zelfgemaakt filmpje met of zonder tekst gebruiken.

Misschien heeft iemand een goed artikel of een goed boek geschreven over het thema waarover je spreekt. In dat geval kun je dat artikel of boek gebruiken om je eigen mening meer kracht te geven!

Voeg pit toe

Voeg meer pit toe terwijl je spreekt in het openbaar. Laat tijdens je team speech iemand “praten” die jouw mening en/of ervaring deelt. Hierdoor zullen de teamleden ook eerder je mening delen met alle positieve gevolgen van dien.

Ik wil je nu een tip geven hoe je het team bij je presentatie betrokken kan houden en dat ze de team speech als fijn, nuttig, waardevol en goed ervaren en volop gefocust zijn. De tip is: Betrek het team bij je toespraak.

Stel een vraag

Je kunt dit voorbeeld vast wel zelf vertalen naar je eigen situatie en speech.

Hoe zouden we de omzet kunnen vergroten?

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de klanten meer kopen?

Door het stellen van deze vraag voelen je medewerkers zich betrokken en gaan de teamleden nadenken over je vraag. Als je wilt dat het team betrokken blijft is het van groot belang om iedereen de gelegenheid te geven om zijn antwoord hierop te geven.

Betrek je medewerkers

Als je voor veel medewerkers presenteert is het natuurlijk niet haalbaar om iedereen het woord te geven. Geef een aantal medewerkers de mogelijkheid om hun oplossing te vertellen, daarna kun je de antwoorden kort herhalen en dan de vraag stellen ‘’Is er nog een mogelijkheid die nog niet genoemd is?’’ Hierdoor sluit je uit dat dezelfde antwoorden gegeven worden.

  • Het voordeel van deze techniek is dat je alle teamleden stimuleert om zelf te denken, waardoor iedereen betrokken raakt.
  • Het nadeel van deze techniek is dat slechts een aantal medewerkers werkelijk in actie gekomen is.

Je kunt de medewerkers wel dwingen tot het nemen van meer actie. Je kunt dat doen door te vragen het beste antwoord te kiezen en hierbij naar een bepaalde plaats in de zaal te lopen. Dan heb je gelijk een energizer.

Bewust kiezen

Als er vijf verschillende antwoorden gegeven zijn kun je voor ieder antwoord één plaats in de zaal aanwijzen. De teamleden moeten dan naar de plaats gaan die staat voor de oplossing die in hun ogen de beste oplossing is. Hierdoor krijg je dat ze moeten nadenken, bewust een keuze moeten maken en moeten bewegen.

Uitleggen

Je kunt ook aangeven dat je daarna uit elk team één medewerker vraagt om de reden voor zijn keuze uit te leggen. Hierdoor noodzaak je de teamleden nog meer om na te denken over de keuze die ze maken.

Geslaagde team speech: betrek de medewerkers

Als je in het openbaar spreekt, doe je verhaal, maar stel af en toe ook een vraag. Hierdoor raakt het team betrokken en blijft het team ook betrokken bij je presentatie.

Scroll naar boven