Verplichte teambuilding

verplichte teambuilding

Bijgewerkt op 13 januari 2024

Voor wie is de teambuilding training? 

Ik heb teambuilding trainingen gegeven aan allerlei verschillende doelgroepen. Elke doelgroep is anders en elke doelgroep moet je als teambuilding trainer anders benaderen.

Er is iets heel erg belangrijks dat vaak vergeten wordt. En daar ga ik je nu iets over vertellen. Dat wat ik je ga vertellen is doorslaggevend voor het succes van de teambuilding training. 

  • Welk team is het? Is het een verkoop- of administratief team? Of bestaat het team uit verschillende soorten teams? 
  • In welke branche is het team werkzaam?
  • Bestaat het team uit mannen of vrouwen of is het team gemengd?
  • Wat is de gemiddelde leeftijd van de teamleden?
  • Is het team misschien hoogopgeleid of juist niet?

Als ik weet wat voor team het is en inzicht hebt wie de teamleden zijn, kan ik de training aan deze teams en teamleden aanpassen.  Dit is een belangrijke voorwaarde om een succesvolle teambuilding training te geven. 

Komt je team vrijwillig of verplicht?

Er is nog iets heel erg belangrijk. Er wordt over het volgende nauwelijks gesproken terwijl dit een enorme invloed heeft op de inhoud en gang van zaken binnen de teambuilding training. En dat is:

Volgen de teamleden de training vrijwillig of moeten de teamleden de teambuilding training verplicht volgen?

Motivatie en instelling

Het zal je duidelijk zijn dat het verschil tussen vrijwillig en verplicht een enorm groot verschil geeft in motivatie en instelling. Als ik een teambuilding geef, houd ik hier rekening mee.

Je hebt misschien weleens tegen je zin in een teambuilding training moeten volgen. Hoe voelde jij je toen? Was je gemotiveerd en had je er zin in om de teambuilding training te volgen? Of baalde je ervan en had je liever iets anders willen doen? Stond je open voor de boodschap? Waarschijnlijk had de teambuilding trainer/coach geen enkele kans dat jij geconcentreerd naar hem of haar zou luisteren.

Je bent ook wel eens vrijwillig naar een training gegaan omdat dit onderwerp je interesseerde.  Waarschijnlijk verheugde je je al vooraf op deze training. Je had er zin in om deze training te volgen! Je stond open voor wat er gezegd werd en nam alles in je op.

Het verplicht of vrijwillig volgen van een teambuilding training maakt dus een wereld van verschil.

Verplichte teambuilding

Als je als trainer een teambuilding training geeft voor een publiek dat verplicht de training moet volgen zul je meer moeten doen om het publiek te motiveren, te betrekken, te inspireren en te interesseren. Ik vertel je nu hoe ik ervoor zorg dat alle teamleden zich voor de training openstellen en aandachtig en geïnspireerd de teambuilding training volgen.

Leuk en sympathiek

Om te beginnen moeten de teamleden me leuk en sympathiek vinden. Dat doe ik onder andere door mezelf kwetsbaar op te stellen. En laten zien dat ik ook een mens ben.  Daarnaast probeer ik de teamleden aan het lachen te maken. Een glimlach op het gezicht is al voldoende.

Toekomstperspectief

Daarnaast schets ik een toekomstperspectief. Ik geef aan welk profijt het team  en de teamleden van de teambuilding training kunnen hebben.

Waargebeurde verhalen 

Daarnaast maak ik ook gebruik van het vertellen van inspirerende verhalen van teams die zeer succesvol zijn geworden. Natuurlijk maak ik ook gebruik van mijn ervaringen als bondscoach.

Teamleden betrekken

Op het moment dat de teamleden situaties herkennen,dus situaties die op hun eigen team betrekking hebben, raken de teamleden al snel betrokken. 

Mijn ervaring is dat de teamleden zich bij het begin van de teambuilding trainingen realiseren dat de teambuilding training iets positiefs gaat opleveren. Hierdoor hebben ze er belang bij om de teambuilding training te volgen. En hierdoor lukt het om de teamleden te betrekken en ze te motiveren om iets op te steken van de teambuilding training.

Waar het om gaat is dat de teamleden moeten inzien dat zij er belang bij hebben om de teambuilding training te volgen. Ik vertel ze dus iets waar ze belang bij hebben. Iets dat een grote waarde voor ze heeft. Daarnaast is het belangrijk dat ze zoiets hebben van: ‘’hmmm de teambuilding training is eigenlijk best leuk’’.


Zullen we contact houden?

Ik wil je graag tips voor teambuilding sturen en af en toe een aanbieding

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info

Scroll naar boven